Weather forecast for today:

High: C° Low:
The Ricky Times
Home - Over mij - Essays & Papers - Contact

Research

En de reden van het ontstaan


Ik werk bij de Efteling en regelmatig krijg ik de vraag welke attracties er dicht zijn of wanneer Aquanura plaatsvindt. Het is alleen moeilijk om antwoord te kunnen geven op deze vragen aangezien dit regelmatig veranderd. Daarnaast zijn er zaken als wachtrijen en shows die constant anders zijn. Om gasten in de Efteling toch van een antwoord te voorzien als ze hier vragen over hebben, heb ik een onofficiële (niet uitgebrachte) Google Assistant app ontwikkeld. Zo kan ik gasten toch helpen (ondanks dat je misschien geen mobiel mag gebruiken tijdens werktijd).

Om erachter te komen wat voor vragen gasten zouden kunnen stellen, heb ik alle vragen van gasten tijdens een Pagode dienst genoteerd en aan collega’s gevraagd wat voor functionaliteiten zij graag zouden willen zien.

Hier zijn vier van de meest gehoorde vragen/wensen:

  • de lengte van wachtrijen kunnen opvragen
  • wanneer de volgende show van “X” plaatsvindt
  • welke attracties momenteel buiten werking zijn
  • de openingstijden van het park
  • Techniek

    Efteling API via de Google Home


    Voor de ontwikkeling van de Google Action is Dialogflow, Google’s voice platform, gebruikt in combinatie met enkele node.js libraries. De Efteling Action bevat enkele features die met de Efteling app ook mogelijk zijn, echter met voice hoeft de gebruiker minder acties te voltooien om informatie op te vragen. De informatie die de Action gebruikt om vragen als “wat is de wachtrij bij het Carnaval Festival” te beantwoorden komt uit een Efteling API die data gebruikt vanuit de attracties.

    De enige limitatie van de Efteling API is dat er enkel data van één dag in het systeem staat. Shows van opvolgende dagen opvragen is helaas niet mogelijk, daarnaast ververst de API pas rond 4 uur ’s nachts voor de dag.


    De data-output van attracties via de Efteling API

    Demo

    Een demo & de link


    De Google Action staat niet online, maar is wel beschikbaar voor persoonlijk gebruik hier (vanwege copyright). Tijdens mijn tijd als attractie medewerker heb ik verschillende keren gasten kunnen helpen met deze zelfontwikkelde Action.

    Hieronder is een kleine demo te zien waar de huidige functionaliteiten zijn te zien.