Probleem stelling
Sexuele voorlichting voor tieners
Tijdens mijn specialisatieroute “Digital Publishing” werd er een samenwerking met journalistiek aangegaan om samen een idee te kunnen realiseren. Dit idee was een vernieuwd platform voor seksuele voorlichting voor jongeren. De vraag die voornamelijk naar voren kwam was; hoe bereiken we jongeren met dit gevoelige onderwerp?
Een platform vanuit de overheid genaamd "Sense" bood vergelijkbare informatie als het initiële idee. Alhoewel de informatie van Sense erg goed was, paste het minder goed bij de Z-millenial generatie. Na een extensieve doelgroepanalyse werd LoveLab ontwikkeld: een plek voor tieners om te kunnen experimenteren en leren over hun lichaam en sekse.
Website
Een hub van artikelen, video's & tips
De focus van de specialisatieroute was content creatie, daarom zijn ik en mijn team manieren gaan verkennen om sexuele voorlichting over te kunnen brengen. Een van de meest voor de hand liggende manieren is een website. Op deze website staan naast artikelen over verschillende onderwerpen, ook video's en tips.
De content op de website nodigd jongeren uit om te lezen over onderwerpen als "Je eerste keer", geslachtsdelen en het transgender zijn.
Youtube & Instagram
Social content
Een andere manier om informatieve content over te brengen en de video's en website te promoten bij jongeren is via Instagram (Stories).
Naast Instagram wordt er op het Youtube channel content gepost met influencers om de doelgroep te bereiken.
Videocontent
Vlogs & talkshows
Uit de doelgroepanalyse concludeerde we dat tieners over het algemeen een grote hoeveelheid tijd besteden aan het kijken van videocontent. Om hierop in te spelen verschijnen er op het Youtube kanaal van LoveLab video-samenwerkingen met influencers, om bepaalde topics waar zij affiniteit mee hebben te belichten.
Een andere vorm van content op het kanaal en de website is de LoveLab talkshow: "LoveLab Talk". Hier bespreken een tweetal presentatoren een bepaald onderwerp door middel van ongescripte vragen.