Opdracht omschrijving
Een in-house opdracht
Hoe kunnen we de invloed van offline reclame meten? Dit is de vraag die de retail en reclamewereld al een tijdje bezig houdt. Dit was dan ook de opdracht namens New Brand Activators voor de Emté. De opdracht luidde: “Hoe kunnen we instore marketing op een innovatieve manier meetbaar maken en de data op een inzichtelijke en aantrekkelijke manier weergeven?”. Samen met een groep heb ik hebben 3 weken in-house gewerkt bij Greenhouse Groups aan deze probleemstelling.
Concept & Resultaat
Persoonlijke Service
Het concept dat er uiteindelijk is ontstaan draaide om de klantbeleving. Namelijk om de data van de klant verzamelen om een service te bieden in de vorm van een persoonlijke winkelassistent. Een service voor zowel de snelle shopper, als de klant die een kop koffie drinkt tijdens de wekelijkse boodschappen. Zo verzamelt de Emté de data die ze nodig hebben om de conversie tussen on- en offline reclame te meten, maar blijven ze ook trouw aan een van hun kernwaardes: Persoonlijke Service. Zoals hieronder te zien met een tal van innovatieve veranderingen in het winkellandschap.
Presentatie
Een korte customer journey
Om tijdens de presentaties van de concepten het idee duidelijk te maken heb ik twee van mijn groepsleden de "Customer Journey" laten uitbeelden in een lokale Emté. Zo neem je de klant mee van de parkeerplaats, naar de daadwerkelijke aankoop van afgestemde aanbiedingen zoals de Mona pudding in het onderstaande voorbeeld. De aanbiedingen variëren van tijdsgebonden triggers (verjaardag, tijd in de winkel etc.) tot aan de bouwstenen van bijvoorbeeld een borrel die de assistent herkent.
Daarnaast promoot het vervangen van de POS in de winkel en de inzet van een assistent de keuze van de klant. Als de klant snel de winkel uit wil dan kan hij/zij gebruik maken van de snelst mogelijke route of een boodschappenlijstje op de slimme wagen-terminal. Als de klant echter graag rustig de wekelijkse booschappen wil doen dan is een kopje koffie in de koffiecorner een goede suggestie die de assistent kan geven aan de klant.