Weather forecast for today:

High: C° Low:
The Ricky Times
Home - Over mij - Blog - Contact

Opdracht omschrijving

Een in-house opdracht


Hoe kunnen we de invloed van offline reclame meten? Dit is de vraag die de retail en reclamewereld al een tijdje bezig houdt. Dit was dan ook de opdracht namens New Brand Activators voor de Emté. De opdracht luidde: “Hoe kunnen we instore marketing op een innovatieve manier meetbaar maken en de data op een inzichtelijke en aantrekkelijke manier weergeven?”. Samen met een groep heb ik hebben 3 weken in-house gewerkt bij Greenhouse Groups aan deze probleemstelling.

Concept & Resultaat

Persoonlijke Service


Het concept dat er uiteindelijk is ontstaan draaide om de klantbeleving. Namelijk om de data van de klant verzamelen om een service te bieden in de vorm van een persoonlijke winkelassistent. Een service voor zowel de snelle shopper, als de klant die een kop koffie drinkt tijdens de wekelijkse boodschappen. Zo verzamelt de Emté de data die ze nodig hebben om de conversie tussen on- en offline reclame te meten, maar blijven ze ook trouw aan een van hun kernwaardes: Persoonlijke Service. Zoals hieronder te zien met een tal van innovatieve veranderingen in het winkellandschap.


  • We vervangen POS in de winkel met inspiratiebeelden
  • De app wordt de persoonlijke winkelassistent van de klant, zowel in-store als thuis.
  • De app gaat hand in hand met de smart winkelwagens, die de POS vervangen in-store
  • De data wordt verzameld in een overzichtelijk dashboard voor extra marketing doeleinden en metingen van in-store reclame.
  • Door de vicieuze cirkel van data leert het systeem de klant steeds beter kennen.

Presentatie

Een korte customer journey


Om tijdens de presentaties van de concepten het idee duidelijk te maken heb ik twee van mijn groepsleden de "Customer Journey" laten uitbeelden in een lokale Emté. Zo neem je de klant mee van de parkeerplaats, naar de daadwerkelijke aankoop van afgestemde aanbiedingen zoals de Mona pudding in het onderstaande voorbeeld. De aanbiedingen variëren van tijdsgebonden triggers (verjaardag, tijd in de winkel etc.) tot aan de bouwstenen van bijvoorbeeld een borrel die de assistent herkent.

Daarnaast promoot het vervangen van de POS in de winkel en de inzet van een assistent de keuze van de klant. Als de klant snel de winkel uit wil dan kan hij/zij gebruik maken van de snelst mogelijke route of een boodschappenlijstje op de slimme wagen-terminal. Als de klant echter graag rustig de wekelijkse booschappen wil doen dan is een kopje koffie in de koffiecorner een goede suggestie die de assistent kan geven aan de klant.


  • Als Team Tilburg presenteren wij...
  • Spore Instore Marketing Solutions
  • Ons concept staat in het teken van Beleving. Stel je voor je rijdt in de auto naar je favoriete Emté. Je rijdt de parkeerplaats op, parkeert de auto en loopt richting de winkel.
  • Daar aangekomen zie je dat je nu met jouw klantenkaart en app een persoonlijke assistent ter beschikking hebt.
  • Deze assistent kent jou, en weet precies waarvoor je komt; een snelle- of wekelijkse boodschap.
  • Hij weet wat je lekker vindt. Deze klant vindt bijvoorbeeld Mona pudding heerlijk.
  • Op het moment dat ze vlakbij het toetjes schap loopt krijgt ze een persoonlijke Mona aanbieding.
  • Ook kan de app suggesties doen voor jouw feestje, op het moment dat je al meerdere artikelen uit de feest categorie hebt gekocht.
  • De winkel zelf ziet er met sfeerbeelden fantastisch uit en je voelt je helemaal thuis in de nieuw aangeklede Emté.
  • De winkel zelf ziet er met sfeerbeelden fantastisch uit en je voelt je helemaal thuis in de nieuw aangeklede Emté.
  • Er is geweldige koffie. Het personeel is super vriendelijk. En daarnaast hangt er vrijwel geen reclamemateriaal meer in de winkel, maar is de winkel aangekleed in de stijl van het seizoen.
  • En zo kan je ongestoord van je heerlijke kopje koffie genieten.
  • En dan is er nog steeds de fijne assistent die je de winkel door helpt. Die je laat zien waar dingen staan. Die je speciale op afgestemde aanbiedingen voorschotelt. Bijvoorbeeld wanneer je jarig bent.
  • En die zelfs weet wanneer je aan pauze toe bent, omdat je al even in de winkel rondloopt.
  • Ik heb jou zojuist meegenomen in de nieuwe beleving van Spore Instore Marketing.